Ana Kozina, vodja projekta ROKA v ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev, je delila svoja spoznanja o pomenu socialnih in čustvenih kompetenc ter zavedanja različnosti (SEDA) v šolah.
ROKA v ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev v Evropi za spoprijemanje s kariernimi izzivi preko podpore socialnim in čustvenim kompetencam ter sprejemanju različnosti (ROKA v ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev) temelji na pridobljenih izkušnjah in spoznanjih že zaključenega projekta ROKA v ROKI: Socialne in čustvene spretnosti za nediskriminatorno in vključujočo skupnost – celostni pristop (ROKA v ROKI), ki je bil prepoznan kot eden izmed desetih najinovativnejših projektov EU na področju zagotavljanja privlačnosti poklicne poti za učitelje in vodje šol.
V obeh projektih ima Mreža centrov za izobraževalne politike (Network of Education Policy Centers - NEPC) vlogo koordinatorja odnosov z javnostjo in diseminacije, ki zajema niz promocijskih aktivnosti, dogodkov in izdelkov za promocijo rezultatov projekta ter diseminacijo rezultatov z vsemi zainteresiranimi deležniki.
Pred začetkom izvajanja prvih projektnih aktivnosti “na terenu” smo se odločili, da ponovno pregledamo začetno idejo prvega projekta ROKA v ROKI in raziščemo znanje, pridobljeno med prvim projektom, ki je prispevalo k širitvi ideje in načrtovanju naslednjega projekta ROKA v ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev.
Ana Kozina, znanstvena sodelavka Pedagoškega inštituta, vodja obeh projektov, bo delila svoje vpoglede v razvoj ideje projekta ter misli o pomenu teme opolnomočenja učiteljev_ic, socialnih in čustvenih kompetenc ter zavedanja različnosti (SEDA) v šolah.
Prvi projekt ROKA v ROKI je bil zasnovan v času posebnih okoliščin, ali lahko podrobneje opišete, kako je nastala ideja in katere potrebe ste nameravali nasloviti?
- Da, projekt ROKA v ROKI je bil naš odgovor prepoznano potrebo po vzpostavitvi in podpori vključujočih učnih okolij znotraj šol, ki so se v času, ko je v Evropo prihajalo vse več migrantov, soočala z izzivi. Med iskanjem z dokazi podprtega odgovora v raziskavah se je socialno in čustveno učenje v kombinaciji z med(trans)kulturnimi kompetencami kazalo kot »princ na belem konju«. Takrat se je to področje zdelo (in se še vedno zdi) kot prepotrebna rešitev, ki bi pripomogla k spodbujanju inkluzivnih šol in družb, kjer bi se vsak_a učenec_ka počutil_a sprejetega in bi lahko dosegel_la svoj potencial.
Tako je razpis Evropske komisije meni in raziskovalcem pa tudi praktikom in odločevalcem, ki smo delili isto vizijo, dal priložnost, da raziščemo, kako je mogoče te kompetence podpreti v različnih državah. In tako se je začel prvi projekt ROKA v ROKI. Projekt je gradil na pomenu odnosov in še posebej empatični prisotnosti v različnih vrstah odnosov (kot gradnikov inkluzivnega razreda) s poudarkom na pristopu celotne šole. Razvili smo prosto dostopno sistemsko politično orodje: univerzalne učne programe SEI, ki zajemajo razvijanje socialnih, čustvenih ter med(trans)kulturnih kompetence, na ravni EU in testirali učinkovitost teh programov na terenu s pomočjo eksperimenta v treh državah EU: Sloveniji, Hrvaški in Švedski.
Oba projekta sta se na nek način začela v težkih okoliščinah: prvi projekt ROKA v ROKI ko so se države, ki so sodelovale v projektu, soočale z migrantsko krizo, in projekt ROKA v ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev v času pandemije COVID-19. Kako ocenjujete vpliv teh okoliščin na sprejemanje in priznavanje teme SEDA v šolah?
– Že od vsega začetka prvega projekta ROKA v ROKI smo imeli v mislih univerzalno naravo kompetenc SEDA. Pri podpiranju teh kompetenc smo predvideli pozitivno spremembo na ravni posameznega razreda, šole in družbe. COVID-19 je na zelo oster način izzval socialne in čustvene kompetence ter zavedanje različnosti nas vseh in izpostavil potrebo po sistemskih rešitvah za spodbujanje teh kompetenc na vseh ravneh.
V času izbruha pandemije COVID-19 smo na primer opazili povečanje števila obiskov naših prosto dostopnih aktivnostih, razvitih znotraj prvega projekta ROKA v ROKI, ki so dostopne na našem YouTube kanalu. V času povečane tesnobe smo vsi čutili potrebo po podpori. In poleg praktičnih izkušenj so raziskave potrdile, da so čustvene kompetence res povezane z boljšim psihološkim delovanjem v času povečanega stresa, kot je pandemija COVID-19. Povečan stres pa je bil nekaj, kar so intenzivneje doživljali predvsem učitelji in zdravstveno osebje. Zdaj je vsekakor čas, ko so te kompetence bolj priznane tako v šolah kot širše.
Prvi projekt ROKA v ROKI je bil osredotočen na celostni šolski pristop, ROKA v ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev pa je osredotočen na opolnomočenje učiteljev_ic. Katere potrebe ste med izvajanjem prepoznali, da ste se potem osredotočili na učiteljice in učitelje?
– Vprašanje, ki smo si ga zastavili v prvem projektu ROKA v ROKI ni bilo le, kaj je treba podpreti, da bi bila učilnica bolj vključujoča (kompetence SEI), ampak tudi, kako lahko to storimo. Zato smo zasnovali kompleksen eksperimentalni načrt v državah, v katerem smo testirali učinke programa ROKA v ROKI v šolah v več pogojih: (A) kontrolni pogoj (brez sodelovanja v programu ROKA v ROKI); (B) sodelovanje v programu za učence; (C) sodelovanje v programu za šolsko osebje; in (D) sodelovanje v programu za celotno šolo (v program so bili vključeni tako učenci_ke kot šolsko osebje).
Analiza rezultatov, ki smo jih zbrali znotraj tega eksprimenta, je pokazala osrednjo vlogo učiteljic in učiteljev pri spodbujanju izobraževanja na področju socialnih in čustvenih kompetenc, tj. več pozitivnih izidov SEI kompetenc pri učencih je bilo dokumentiranih, ko so bili v program vključeni učitelji, v primerjavi s pogoji, kjer so bili vključeni le učenci. Glavno sporočilo je bilo, da so izhodišče učiteljice in učitelji. Ti so po našem mnenju resnično osrednjega pomena pri reševanju ključnega izziva za šole v 21. stoletju, to je služiti različnim učencem z različnimi sposobnostmi, motivacijo in ozadji, da bodo uspešni v šoli in pozneje v življenju.
Zato je ključnega pomena, da so opremljeni s temi kompetencami, ki jim pomagajo pri obvladovanju vsakodnevnih življenjskih situacij, pa tudi pri podpori učencem, ki se zanašajo nanje. Kot rečeno, je pandemija COVID-19 izobraževalnim sistemom EU dodala nove izzive, pri čemer so učitelji v prvi bojni liniji. Obstajajo na primer neskončni dodatni stresorji, kot so spletno poučevanje, karantene, negotovost, povezana z novimi veščinami, potreba po večji prilagodljivosti. In tu lahko novi ROKA v ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev priskoči na pomoč.
So pa v novem projektu opazne tudi konceptualne spremembe. Prvi projekt ROKA v ROKI se je osredotočal na socialne, čustvene in medkulturne (SEI) kompetence, medtem ko se pri trenutnem projektu ROKI v ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev osredotočamo na socialne in čustvene kompetence ter zavedanje različnosti (SEDA).
- Da in ne. Dejstvo je, da je bil v prvem projektu ROKA v ROKI poudarek tudi na zavedanju različnosti in sam termin (medkulturne kompetence) ni dovolj dobro odražalo dejanske vsebine programov. Zato pri trenutnem projektu ROKA v ROKI: Opolnomočenje učiteljic in učiteljev uporabljamo zavedanje različnosti, ki po našem mnenju bolje zajame poslanstvo projekta, ki je podpirati učitelje pri zavedanju različnosti v razredu in lastnih odzivov na te različnosti, kot tudi informirati o načinih, kako vključiti različnosti v gradnjo pozitivnega odnosa v razredih, šolah in širše.
Poleg tega projekt ROKA v ROKI: Opolnomočimo učiteljice in učitelje sega tudi na področje politik, saj je en od njegovih ciljev prispevati k oblikovanju celovitih EU politik na področju izobraževanja. Kaj vas je navdihnilo, da ste se tega vprašanja lotili tudi na ravni politik EU?
– Kot trden politični eksperiment bo projekt zagotovil politično usmerjene raziskovalne dokaze za boljše razumevanje dejavnikov na ravni posameznika, šole in sistema, ki so potrebni za podporo krepitvi učiteljevih kompetenc SEDA. K povečanju učinka na ravni politik nas je vodilo dejstvo, da kljub dokumentiranim pozitivnim učinkom kompetenc SEDA na rezultate na ravni posameznika (npr. duševno zdravje) in šole (npr. učni uspeh, zgodnje opuščanje šolanja ali zaposlitve, zadovoljstvo pri delu) še vedno obstajajo velike razlike med državami in regijami glede razpoložljivosti politik in programov, namenjenih spodbujanju teh kompetenc, kar je posledica pomanjkanja neposredne sistemske podpore. Možnost prejemanja podpore kompetencam SEDA ne bi smela biti odvisna od konteksta, v katerem se nahajamo (npr. šola, regija ali država), temveč bi morala biti na voljo vsem.
Zato menimo, da potrebujemo sistemsko podporo "od zgoraj navzdol". To pa ne izključuje potrebe po kontekstualizaciji. V projektu ROKA v ROKI: Opolnomočimo učiteljice in učitelje si namreč prizadevamo za razvoj smernic za politike EU, ki bodo podpirale razširjanje tem in programov SEDA v izobraževanju učiteljev na sistemski ravni po vsej EU ter zagotavljale priporočila za posamezne države, ki bodo na dolgoročen in z dokazi podprt način reševale sodobne strukturne probleme učiteljskega poklica.
In nazadnje, katere bi bile glavne izkušnje, ki ste se jih naučili pri izvajanju prvega projekta ROKA v ROKI, ki ste jih prenesli in izvedli v trenutnem projektu ROKA v ROKI: Opolnomočimo učiteljice in učitelje?
Poleg tega, da smo učitelje postavili v središče pozornosti, se v projektu ROKA v ROKI: Opolnomočimo učiteljice in učitelje neposredno odzivamo na potrebo, izraženo v različnih državah, in sicer po zagotavljanju stalne podpore in spremljanja skozi šolsko leto na eni strani ter podpiranju prenosa na dejavnosti v razredu na drugi strani. Skratka, projekt ROKA v ROKI: Opolnomočimo učiteljice in učitelje nudi tudi celoletno neprekinjeno podporo za kompetence SEDA in izvajanje elementov SEDA v razredu za celotne šolske ekipe. Poleg tega pa smo na ravni projekta izvedli še dve zelo pomembni razširitvi, saj smo dodali še dve državi, Avstrijo in Portugalsko, ter povečali število trenerjev. Da bi zagotovili trajnost in prenosljivost sistema ROKA v ROKI: Opolnomočimo učiteljice in učitelje, je celoletni timski pristop je močno osredotočen na skupni kontekstualni razvoj sistema (skupaj z učitelji). Sistem ROKA v ROKI: Opolnomočimo učiteljice in učitelje ni zasnovan za učitelje, temveč skupaj z njimi.
Več o obeh projektih lahko izveste na uradni spletni strani: ROKA v ROKI in ROKA v ROKI: Opolnomočimo učiteljice in učitelje, če pa želite biti obveščeni o najnovejših dejavnostih, ki potekajo v okviru projekta, obiščite uradno stran projekta na Facebooku.